totalt - denna månad - denna vecka - totalt i dag - online

25 jan. 2010

Pricken

Vattkoppor har drabbat vårt hem och lilla Tyra ser ut som en prickig korv. Detta fick mig osökt att tänka på en barnbok som jag älskade som liten men hur hade den tagits emot på 2000-talet.

Pricken var en kanin bland nio syskon men var inte kritvit som de andra utan hade stora bruna fina fläckar.

När hela familjen skall ta en tripp till morfar som uppenbarligen är högt uppsatt inom Vitt Ariskt Motstånd och nog inte gillar inte Pricken väljer mamman som älskar alla sin barn lika högt, prickar eller inte prickar att lämna honom hemma förmodligen för att inte bli arvlös.

Nu kanske jag tolkar det lite väl hårt men håll med om att det förmodligen skulle bli ett jäkla liv om den kom på 2000-talet.
När man ändå är inne på ämnet så finns det fler exempel på tveksamt uppträdande bland hjältarna. Nicke Nyfiken tar gärna en "pipa rök" som det tydligen hette då och skulle den boken komma idag så hade han säkert knaprat morot eller käkat Dole-bananer.

Så har vi ju Pippi Långstrump. Missförstå mig rätt nu för Astrid Lindgrens berättelser är fantastiska och jag tycker verkligen att alla skall läsa dom eller se filmerna och samma skall man göra med Pricken och Nicke Nyfiken.
För det gäller att se det för vad det är så klart. Berättelser för barn från personer med underbar fantasi och oftast med en inbakad moral men jag undrar om man idag hade kunnat skrivit en bok om en flicka med uppenbar bokstavs-diagnos som käkar ryssfemmor, smugglar djur och till råga på allt är husockupant.

1 kommentar:

Smurf sa...

Åh, Pricken! =D
Jag hade den också och tyckte den va såå bra!
Jag la nog inte så mycket värderingar i moralen som du så fint uttrycker här...