totalt - denna månad - denna vecka - totalt i dag - online

3 maj 2009

R2-D2 hoppar inte!

Har äntligen sett den sista Star Wars filmen.
Den har legat och pyrt i lådan en låååång tid men nu är jag klar även med denna trilogi och det är en grej som stör mig även om denna film var riktigt bra.

Har tekniken gått bakåt? Det känns som man tagit i alldeles för mycket för om man jämför med de filmer som kom under 70 och 80 talet som är filmerna 4, 5 och 6 och jämför med filmer som kommit nu på senare år som är 1, 2 och 3 i ordningen så har ju uppenbarligen tekniken som finns "in a galaxy far, far away" gått bakåt.

Jag vill se att det är åtminstone är några personer som springer runt i dräkter av plast, dörrar som stängs snabbt med hjälp av snabbspolning och och framförallt vill jag inte se att R2-D2 hoppar och flyger.
Man har tagit i så det sprutar ut sci-fi teknik ur öronen på producenter och filmtekniker att det bara skulle kännas fånigt om man fick för sig att streck-kolla filmerna i rätt ordning.
Så till slut så är det bara att konstatera att även om man tog i med ytterligare mer och bättre teknik och specialeffekter så kommer ändå dessa nya filmer hästlängder efter de gamla.

1 kommentar:

Christian sa...

Låt mig citera grabbarna i Big-Bang-Theory: "Man ska se Star Wars och bli besviken i den ordningen George Lucas har bestämt..."

Ja, det är tyvärr så. Skeppen i 4-6 är kantiga och skitiga, skeppen innan är strömlinjeformade och vackra. Det håller inte. Tyvärr.

Sagan om bondpojken Luke som störtar det onda imperiet är borta...
Jaa, jag har strecksett dom i ordningen 4-6, 1-3 samt 1-6 och man ska se dom i ordningen 1-6 för att se dom som sagan om den lille pojken Anakins uppväxt, storhet och fall.

My humble opinion!